الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري

كنا بنخاف لما بنشوفه في الشارع.. حكاية مدحت العدل مع الأستاذ عبد المجيد

السيناريست  مدحت
السيناريست مدحت العدل

علق الدكتور مدحت العدل، الشاعر والسيناريست، حول علاقته بالأستاذ عبد المجيد، قائلاً : لما كنت بلعب كورة في الشارع وأشوفه ، كنا بنجري كلنا ، مش أنا لوحدي " ، مشيراً إلى مقولة " كاد المعلم أن يكون رسولاً" .

وأضاف " العدل " خلال لقائه مع برنامج " المواجهة " المُذاع على فضائية " إكسترا نيوز " ، قائلاً : إحنا كبرنا واتربينا على إن المدرس له إحترام وقيمة وهيبة " ، مضيفاً : " أنا كنت بطلع الأول وعمري ما اتضربت من مدرس " .

وتابع السيناريست ، أن تعلم اللغة العربية وأحبها على أيدي الأستاذ " عبد المجيد " ، معقباً : " كان بيديلنا بيت شعر واللي يعربه يديله جنيه من جيبه ، رغم إن مرتبه وقتها كان حوالي 20 جنيهاً فقط " .

وأشار" العدل " ، إلى أن ما يحدث الآن في التعليم في مصر ، هو إعادة النهضة لمصر من جديد ، معقباً : " اللي بيحصل دلوقتي الناس مش هتقدر تحسه ولا تفهمه إلا بعدين " .

وأكمل ، أن  هناك إعادة للمنظومة في كل شئ ، وإعادة الإعتبار والإحترام لكافي المعاني التي تربينا عليها ، معقباً : " إن الطبيعي اني لما أشوف ست كبيرة في الإتوبيس وأنا قاعد ، بقوم وأقعدها ، وده الطبيعي اللي إتربينا عليه ، ولسة هنعلمه للناس دلوقتي " .

وعقب : " بنمارس الشرف دون إدعاء الشرف ، وبنصلي من غير ما نقول بنصلي" .