الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري

إحنا مكناش بنام.. مؤلف "إحنا مش بتوع حداد": صورناها يوم 28 رمضان وكانت تكليفا| فيديو

احنا مش بتوع حداد
احنا مش بتوع حداد

قال الشاعر أحمد حسن راؤول، مؤلف أغنية "احنا مش بتوع حداد"، إن هذه الأغنية تمثل حدث مهم في حياته، وتكون شرف كبير له، منوها إلى أنه  يتم ترشيحه باستمرار في الأحداث الوطنية، ومنها: احتفالية 6 أكتوبر وقناة السويس، مكملا أنه كان مرشح لمسلسل "الاختيار 2" منذ البداية.

 

وأضاف “مؤلف اغنية احنا مش بتوع حداد”، عبر مكالمته الهاتفية في برنامج “صباح الخير يا مصر” المذاع عبر الفضائية المصرية، “وصلني تكليف في الحلقة 25 لضرورة عمل اغنية في نهاية المسسلسل، وكان يلا يوجد فترة طويلة معايا، وبالفعل قعدنا في الاستديو 3 أيام نشتغل على الاغنية، واتصورت يوم 28 رمضان، وألفت أغنيتين في المسلسل هما «وقت الحساب» التي غناها أحمد سعد في الحلقة 30، إضافة لـ"احنا مش بتوع حداد".

 

وأشار “راؤول”، "كانت نفس الأغنية التي توجد  في "الاختيار 1" ولكن طاقم المسلسل رغبوا في أخذ نفس اللحن ونفس الكلمة لتكرارها في الجزء الثاني، احنا اشتغلنا كتير جدا، وعملنا 19 أغنية بألحان مختلفة لحد ما وصلنا، احنا مكناش بنام، وكل يوم نبذل مجهود اكثر وذلك لأن اليوم  فيه تصوير وفنانين وموضوع".

 

وأكد، “الموضوع كان عذاب، بس لما نبص على النجاح بعد كدة بتحس براحة، الموضوع كان مطالب أنه يطلع في الآخر إن شعب مصر كله يغني الأغنية دي، ولو فنطنا كلماتها هنلاقي فيه جزء رسالة معينة وجزء رسالة تانية، كل كلمة مدروسة محطوطة إزاي”.