AdvertisementS
AdvertisementS

ﻣﻮﻗﻊ ﺻﺪﻱ اﻟﺒﻠﺪ

صدى البلد
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمد صبري
AdvertisementS
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري
Advertisements

#سبب_الفركشه_ف_مصر يتصدر تويتر.. شباب: نجاح العلاقات يعتمد على الحب الصادق

الأربعاء 12/فبراير/2020 - 10:20 ص
الفركشه
الفركشه
Advertisements
مصطفى كرم

تناقش رواد موقع التواصل الاجتماعي تويتر حول السبب الرئيسي للانفصال بين المخطوبين والمتزوجين في الفترة الحالية.

ودشنوا هاشتاج#سبب_الفركشه_ف_مصر والذى تصدر قائمة الأكثر تداولا عبر تويتر 

وجاءت التعليقات كالتالي :


‏وعلق شاب على هاشتاج#سبب_الفركشه_ف_مصر: "كل واحد له طاقة هيجى عند موقف معين ومش هيستحمل اللى قدامه ومش هيفرق معاه أى حاجة".


وقال آخر: "‏والله الحب الصادق عمره مببجيب فركشه أبدًا".


‏ويرى متابع أن هناك بعض العلاقات تتميز قبل الخطوبة بالاهتمام والمفاجآت، ولكن عند ارتداء الدبلة يتغير كل ذلك، ولكن يرجع ذلك إلى بعض الالتزامات بالمستقبل.


وتحدث متابع آخر قائلا: "‏يتعرض الشاب لكثير من الضغوط بعد مرحلة الخطوبة، لتجهيز شقته في أحسن صورة، كما أنه يصبح مشغولا كثيرا بذلك وبعمله، فيذهب إلى حبيبته من أجل سماع بعض الكلمات الرومانسية، ولا يفكر في خروجها".


وذكر أحد رواد تويتر قائلا: "‏الضعف اللي بيبقي موجود في العلاقات خوفا بس عشان ميخسرش اللي بيحبو وفي نفس الوقت دا الناس اللي بنحبها بتضغط علينا في كل مره واحنا دايما بنستحمل فكره انو خلاص حس انو امتلك الشخص دا او ضمن وجوده في حياته دا بيخليه مطمن وبعدها يبدأ يزيد الإهمال وتبدأ وقلة اهتمام".

وقال شاب معلقا: "‏الشك الزايد والضغط بسبب الموضوع دا بيخلينا دايما ننسا الحب اللي موجود والشك بيسيطر علينا لدرجه اننا بنفضل طول الوقت نفكر ".

ورد آخر قائلا: "‏لو كل طرف سابق التاني ف انهم يراضوا بعض عمر ماهيكون فيه مشاكل لما الاتنين يكونو ملجأ وسند لبعض عمر ماهيكون فيه مشاكل خلي التفاهم بينكم زي الصحاب".

 
ونوه شاب إلى أن "Social Media  سوء استخدامهم ليها التربيه الغلط واختيار المادة تكون من اهم حاجه اهم من سلوك الولد او البنت".
Advertisements
AdvertisementS