AdvertisementS
AdvertisementS

ﻣﻮﻗﻊ ﺻﺪﻱ اﻟﺒﻠﺪ

صدى البلد
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمد صبري
AdvertisementS
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري
Advertisements

مصر الحلوة.. صورة قسيس كفيف ومنتقبة فى شبرا الخيمة تهز قلوب الملايين

الخميس 12/ديسمبر/2019 - 07:51 م
فتاة منتقبة تسالد
فتاة منتقبة تسالد قسيس في عبور الشارع
Advertisements
عبد العزيز جمال
كعادة الشعب المصري الذي عاش كنسيج واحد من قديم الزمان ، رصد أحد المصورين في شبرا مصر قيام فتاتين إحداهما منتقبة والآخرى محجبة يساعدن قسيسا كفيفا على عبور الشارع ، في صورة تضرب أروع أمثلة الوحدة الوطنية ونبذ الخلاف بين الأديان المختلفة على نفس اللأرض.

المصور مارتن رشاد قاده القدر لتلك اللحظة التي هزت قلوب الملايين ، نشر مارتن الصورة وعلق عليها قائلا : "النهارده وأنا ماشي في الشارع شوفت الجمال دا .. دا أبونا فاقد بصره و كان بيعدي الطريق بعكازه .. و القي واحدة محجبة وواحدة منتقبه هما الى بيسندوه و بيعدوا معاه الطريق و من غير مفكر صورتهم و الكلام دا حقيقي .... أظن إن مفيش أجمل من دا حب و مساعده ..... وأظن الناس كدا عرفت أنا لييه بحب ( بعشق ) أصحابي المسلمين من كتر جمالهم مش عارف اقول ايه الصراحة عاجز لساني عن التعبير من جمال المشهد ... 😍😍😍😍😍 #الوحده_الوطنية"

الصورة انتشرت كالنار في الهشيم على مواقع التواصل الإجتماعي ، وانهالت التعليقات عليها إذ قالت منى أبو سيف :"ربنا يبارك فيكم هم عملوا الواجب الذي اوصي به الله تعالى المسلمين بضرورة بر إخواننا وأخواتنا المسيحيين ربنا يديم علينا الود والتقدير والمحبه فانتم إخواتنا وأهلنا".

بينما قال أحمد عبد الرحيم : طول عمرنا عايشين مع بعض زى الفل ، بينما قالت دينا إبراهيم : "طول عمرنا كدة نسيج واحد دم واحد عرق واحد محدش يقدر ولا يجرؤ يفرقنا..انا فاكرة اوي وانتوا بتحموا اخواتكوا المسلمين وهم بيصلوا وقت ثورة يناير وفاكرة الحزن اللي بيصيبنا لو اي حاجة اذتكوا..احنا واحد الحمد لله"، فيما علق بطرس نجيب : "منظر رائع".

مصر الحلوة.. صورة قسيس كفيف ومنتقبة فى شبرا الخيمة تهز قلوب الملايين
Advertisements
AdvertisementS