قالت الاعلامية لميس الحديدي إن حوادث الطرق المتزايدة جراء التهور والسرعة الزائدة أمر لافت.
وطالبت الحديدي خلال برنامجها " كلمة أخيرة " المذاع على شاشة " ON" بتشريع قانوني وقانون مرور قوي وحاسم يحمل في طياته نصوصاً بعقوبات قاسية وغرامات كبيرة لكل من يخالف السرعات وقواعد المرور على الطرق.
عقوبات قاسية
وأضافت:لابد من ضبط السلوك عبر القانون والعقوبات والكاميرات وللاسف الناس لا تنضبط بمفردها وتحتاج لتطبيق قاس للقانون وواضح ان الناس بتشوف الطرق حلوة بتاخد راحتها في السرعة .
وطالبت الحديدي مجلس النواب بتحريك مشروع القانون قائلة:العقوبات الحالية 150 جنيه بس وواضح مش عاملة حاجة مع الناس لكن مشروع قانون المرور الجديد دخل البرلمان وما طلعش وفيه غرامات قاسية.