AdvertisementS
AdvertisementS

ﻣﻮﻗﻊ ﺻﺪﻱ اﻟﺒﻠﺪ

صدى البلد
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمد صبري
AdvertisementS
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري
Advertisements

فى نصف ساعة.. طلاب هندسة طبية بحلوان يبتكرون برنامجا لتتبع موجات مرض الصرع والتنبوء بها

الإثنين 14/سبتمبر/2020 - 02:57 م
طلاب هندسة حلوان
طلاب هندسة حلوان
Advertisements
كريم ناصر

صمم مجموعة من طلاب كلية الهندسة بجامعة حلوان بقسم الهندسة الطبية وقسم الميكاترونكس مشروع تخرجهم حول مواجهة ظاهرة مرض الصرع، عن طريق تصميم الية لتتبع الموجات لمعرفة موعد نوبات الصرع للمريض.


وصرح الفريق القائم على المشروع لـ صدى البلد بان المشروع يحمل اسم Epileptic Seizures prediction and assessment based on IoT ، و اهميته تتمثل فى متابعة نوبات الصرع و التنبوء بموعدها ليستعد المريض لها وياخذ احتياطاته، وذلك عن طريق تصميم برنامج يساعد فى ذلك عن طريق الهاتف المحمول . 


وقال انه تم تصميم المشروع عن طريق تسجيل ريكورد للـ EEG signal الخاص بمريض الصرع، ومتابعة اشاراتها لمعرفة إذا كان جزء ما من السيجنال دي بيـ indicate أنه فيه نوبة صرع هتحصل ولا لأ،  عن طريق ال machine learning model اللى تم تصميمه . 


وأوضح الطلاب أنه بعد الاستماع للموجات وتحديد اذا كان هناك نوبة صرع ام لا يتم استخدم الموبايل أبلكيشن في إصدار Alert للمريض وال Caregivers لتنبيهه بحدوث النوبة، مضيفا أن "كل ده بيحصل قبل ما المريض تجيله نوبة الصرع بحوالي نص ساعة".


وقال الطلاب بشأن ابتكارهم: استخدمنا ال MATLAB في جزء ال machine learning عشان نقدر model نعمل classify بين ال phases المختلفة للـ EEG signal بتاعة مريض الصرع، حتى نعرف أي جزء هو اللي بيعبر عن ال phase اللي قبل حدوث النوبة".


وأضاف الطلاب: "كمان عملنا connection بين الماتلاب والـ Gmail بتاع المريض بحيث نرسل له email وقت ما ال model يتنبئ بأن فيه نوبة صرع هتحصل، طبعًا المريض هيبقى صعب أنه يعمل check للـ mailbox بتاعه كل شوية، عشان كده عملنا mobile application باستخدام flutter عشان يقوم هو بالوظيفة دي ويـ notify المريض أول ما الـ email ده يوصل، اللي بيعمله ال application ده انه بيخش يدور في ال mailbox علي ال email اللي مبعوت من ال matlab و اول ما يلاقي email جديد بيظهرلي notification"


وضم فريق عمل هذا الابتكار كلا من الطلاب "ريتاچ محمد ، ريم محمد ، صلاح أسامة ، عبدالرحمن محسن ، هدير أحمد".

Advertisements
AdvertisementS