AdvertisementS
AdvertisementS

ﻣﻮﻗﻊ ﺻﺪﻱ اﻟﺒﻠﺪ

صدى البلد
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمد صبري
AdvertisementS
الإشراف العام
إلهام أبو الفتح
رئيس التحرير
أحمــد صبـري
Advertisements

بعد قرار إيقاف مطربي المهرجانات .. فنانون يهاجمون هاني شاكر

الثلاثاء 18/فبراير/2020 - 05:02 م
هانى شاكر
هانى شاكر
Advertisements
شروق حمدى
أصدر الفنان هانى شاكر نقيب المهن الموسيقية مساء الأحد الماضي قرارا بمنع مطربى المهرجانات من الغناء،  محذرا في بيان من التعامل مع مطربى المهرجانات.

ونص بيان نقابة المهن الموسيقية، أنه على جميع المنشآت السياحية والبواخر النيلية والملاهي الليلية والكافيهات عدم التعامل مع من يطلق عليهم مطربي المهرجانات، ومن يخالف ذلك القرار سوف يتم اتخاذ كافة الإجراءات القانونية بما في ذلك إصدار قرار بعدم التعامل مع المنشأة المخالفة لهذا القرار".


وسرعان ما أثار القرار ضجة كبيرة فى الوسط الفنى ومواقع التواصل الاجتماعى بين مؤيدين ومعارضين للقرار ومن أبرز المعارضين للقرار: 

المطرب رامى صبرى 
وجه المطرب رامى صبرى رسالة للفنان هانى شاكر نقيب المهن الموسيقية من خلال صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعى فيسبوك. 

وقال رامى صبرى "استاذ هاني شاكر الفنان الكبير القدوة ونقيبنا الغالي .. معلش حاول تقعد مع كل شباب المهرجانات دي في اجتماع كبير وتحطلهم قواعد في طريقه كلام الاغاني يمشوا عليها وتبقى مكتوبة ومضيين عليها والإعلام كله يبقي شاهد عليها".

وأضاف رامى صبرى "بس بلاش تمنعهم عشان رزقهم وأهلهم وكمان عشان في جمهور كبير متابعهم، وأنا عارف إنك إنسان طيب وفنان كبير وقدوة لينا كلنا طبعا وعايز تحافظ على الفن في مصر واحنا كلنا عايزين كده . بس بلاش تقطعلهم رزقهم".

وتابع رامى صبرى " ربنا يكرمك دايما على فعل الخير يا حبيبي".

و قال طارق الشناوى فى تصريح لـ "صدى البلد" : "أرى أن هذا القرار يعبر عن حالة من التخبط داخل نقابة المهن الموسيقية، خاصة أن النقابة أعلنت عن موافقتها لمنح تصريح ودخول حسن شاكوش إلى النقابة، واعترضت على حمو بيكا وبعدها تم الاعتراض على الاثنين". 

وأوضح الشناوى، أن هانى شاكر اعترض على عمر كمال الذى قدم أغنية "بنت الجيران" فهو أحد الملحنين الذين تعامل معهم هانى شاكر فهل نقيب الموسيقيين يغنى لملحنين دون المستوى؟ 

وأضاف طارق الشناوي: أرى أن قرار المنع به نوع من المبالغة الشديدة ونظرة إلى هذه الفئة من المطربين بنظرة فوقية وهو أمر مرفوض وكانهم عشوائيات وبالتالى يتم النظر إليهم على  أنهم خطر على المجتمع، وأتصور أن هذا عكس فكرة أن الفن به مساواة والجمهور فقط له الحق فى الرفض أو القبول.   


و من ناحية أخرى هاجمت الفنانة لقاء الخميسى قرار الفنان هانى شاكر نقيب المهن الموسيقية بإيقاف مطربى المهرجانات من خلال حسابها الشخصى بموقع انستجرام. 

وقالت لقاء الخميسى " لأول مرة أتكلم وأقول رأيي المتواضع في أي حاجة بتحصل !الدنيا قايمة على موضوع شاكوش والأغنية والحفلة اللي ف الاستاد وعيد الحب .. أنا مش مع وقف مغني خد تصريح قبل كدا من الرقابة وبيقدم لون شعبي وليه جمهور عريض .. بالعكس أنا مع احتضانه والاتفاق معه بأنه يختار كلمات الأغنية بعناية طالما أنا عندي يقين أنه ممكن يفيد البلد في تقويم الجمهور.. قصدي نلعبها بصياعة ويبقى بيقدم فنه بس بكلام متنقي وشعبي وسهل برضه.

وأضافت لقاء الخميسى " اتنين بقى .. الاستاد دا مكان مهم جدا .. حرم كروي إذًا أي حفلة بتتقدم فيه لازم تبقى على قدر وضعه، لأنه كمان الحفله بتتعرض على الهوا وانا مش شايفه من رأيي أن الحفلة اساسًا مكانها الاستاد، بس إذا افترضنا أن مفيش غيره، يبقى لازم ننتقي المغنيين والفنانين بقى حفلة معروضة ع الهوا لشعب كامل يبقى أنا اللي اختار واجهة للعالم وللشعب".

وأشارت لقاء الخميسى "مغني مصري ناجح في بلده وناجح عالميا" مش مغني مهرجانات لأنه دا لون من ألوان الغناء، لكنه مش واجهة الفن المصري الأصيل اللي اترسمله شخصية من سنين السنين ..فكرة الاختيار والتوقيت والمكان ... هو دا الصح".

وتابعت لقاء الخميسى "لكن تمنع مغني ليه جمهور يغني انا مش شايفه ان دا حل !الحل هو الاحتضان وأنه يتوجه صح طالما ليه جمهور عريض وممكن نستفيد منه و شكرا ".

الفنانة عبير صبرى 

وكانت الفنانة عبير صبرى أول المعارضين لقرار المهن الموسيقية وقالت عبير صبرى من خلال حسابها بموقع انستجرم "صباح الخير .. أنا مشغولة اليومين دول بس متابعة مشكلة أغاني المهرجانات وأغاني محمد رمضان وشاكوش وانه تم وقفهم .. انا مش موافقة علي قرار منعهم ولا وقفهم .. وبدون شرح وتحليل اجتماعي واخلاقي وديني وغيره ...الخ .. لاني مش فاضيه دلوقتي". 

وأضافت عبير صبرى "حبيت بس أسجل إعجابي بأغانى المهرجانات واللي بيغنوها وهما مش مسئولين بالمناسبة عن مشاكل حد".
Advertisements
AdvertisementS