صدى البلد
رئيس التحرير

معايا في شبرا.. سعد الصغير يكشف كواليس تبنيه طفلين التقى بهما "خاص"

سعد الصغير
سعد الصغير

كشف المطرب سعد الصغير،  لصدى البلد كواليس تبنيه طفلين التقى بهما صدفة خلال قضاء إجازته الصيفية بالإسكندرية.

وقال سعد الصغير  في تصريح خاص لموقع صدى البلد :" كنت عامل لايف وعاوز ادخل شاطئ الشاطبي لقيت طفلين نايمين في الأرض قولتهم تعالوا وبعدت الكاميرا  عشان لسه أطفال ولسه صغيرين عندهم زي 12 سنة توأم ".

وتابع سعد الصغير  :ابوهم  اتجوز وطردهم وامهم طردتهم ومحدش عاوزهم بقالهم سنة ونصف بيناموا في الشارع مشيراً انهم يتمتعوا بأخلاق عالية؛ وانا بقول لامهم خلي بالك هم عندي ولو جيتي خدتيهم انا همضيكوا على ورقة على ورقة، ففكرا أحدهم أنني بتكلم على أمه بأسلوب مش كويس قال لي والنبي يا عم سعد بلاش تتكلم على ماما".

وأضاف سعد الصغير :" قال لوالدته يا ماما ما تسيبينهاش عشان خاطر يعني جوزك وقال لوالده بطل قلبك يبقى جاحد زي أبوك "جده".

اختتم سعد الصغير:"  أنا محتفظ بهما في شبرا وربنا يكرمني واقدر  اسعدهم واوفر لهم كل شيء ".

سعد الصغير والطفلين 

وكان روي الفنان سعد الصغير، تفاصيل تكفله برعاية طفلين عثر عليهما في أحد شوارع الإسكندرية صباح اليوم، أثناء تصويره بعض اللقطات.

وقال سعد الصغير خلال مداخلة هاتفية ببرنامج " صالة  التحرير" تقديم الإعلامية عزة مصطفي والمذاع عبر قناة "صدى البلد": “ كنت بعمل لايف في إسكندرية، وشاهدت طفلين نائمين على الرصيف، فصحتهم وأخدتهم البيت”، موضحا أن والدة الطفلين  متزوجة في القاهرة وقالتلهم مش عايزاكم، ووالدهم متزوج ومقيم بالإسكندرية ورفض إقامتهما معه.

وأكد سعد الصغير أن الطفلين معه بالمنزل وسيتكلف بتوفير جميع مستلزمات الطفلين في حال إنتقالهما إلي دار رعاية، مضيفا:" هما خايفين ينتقلوا لملجأ أو أي مكان تاني ولو كملوا معايا في البيت مفيش مشكلة".

من جانبه قدم حازم الملاح المسؤول الإعلامي ببرنامج كبار وأطفال بلا مأوي، الشكر للفنان سعد الصغير علي موقفه الإنساني، لافتا إلي أن فريق البرنامج سيتوجه إلى منزل الصغير، لنقل الطفلين إلى دار رعاية.

وأشار إلي أن البرنامج يوفر مؤسسات رعاية على أعلى مستوى، بالتعاون مع صندوق تحيا مصر.